این دوره به مرحلهی آغازین نوشتن یک فیلمنامه میپردازد و شما باید روش نوشتن و طرح اولیه را انتخاب کنید و تحقیقات لازم را انجام دهید. اهمیت این مرحله در این است که به نظر ساده میرسد اما کمترین خطا تمام مسیر نوشتن فیلمنامه را منحرف میکند. اگر خلق یک فیلمنامه را به ساختن یک خانه تشبیه کنیم این مرحله مانند انتخاب زمین مناسب و تهیه طرحهای مهندسی و ارزیابیهای اولیه است. همان طور که اگر زمین مناسب یا طرح مهندسی درستی نداشته باشیم سرمایه و تلاش ما در خطر ضایع شدن قرار میگیرد در مرحله اول از نوشتن هم اگر ایده و طرح نامناسب و روش نوشتن غلطی انتخاب کنیم تمام زحماتی که برای نوشتن میکشیم در خطر جدی قرار میگیرد. آموزشهای این دوره و تکنیکهای دقیق آن شما را از قرار گرفتن در معرض چنین خطری مصون میکند.


دورهی دوم (طراحی پیرنگ)
پیرنگ داستانی به شکل طبیعی از ماحصل گام اول استخراج میشود و سامان مییابد. پیرنگ بر تمامی اثر سیطره دارد و در واقع اثر بر آن بنا میشود. طراحی پیرنگ بسیار مهم و زمانبر است چرا که نویسنده در این مرحله کنشها و شخصیتها را میپروراند و باید بیشترین دقت را معطوف کار کند و لازم است صبر زیادی داشته باشد. به عبارت دیگر نویسنده باید تکنیکهای این بخش را با ظرافت به کار ببرد و برای قوام یافتن اثر حوصله کند. باز اگر طبق تشبیه به ساختمان در نظر بگیریم پیرنگ همچون فنداسیون یک ساختمان است که کلیت سازه بر روی آن بنا میشود و اگر به درستی مهندسی و آسیبشناسی نشده باشد استحکام ساختمان لطمه میبیند. پیرنگ هم اگر به درستی طراحی و ارزیابی نشود کلیت اثر انسجام لازم را نخواهد داشت. آموزشهای این دوره شما را از پروراندن و ساختن پیرنگهای ناکارآمد – که متأسفانه خیلی هم رایج و شایع است – مصون میدارد.
به زودی…

دورهی سوم (شخصیتپردازی)
شخصیتها ستون فقرات داستان هستند و کشمکش که موتور محرکه داستان است نتیجهی دیدگاه و عملکرد آنهاست. این مرحله جذاب و در عین حال پر زحمت است و تکنیکهای متفاوتی دارد. همچنین در شخصیتپردازی جزئیات زیادی بررسی میشود تا طراحی و تدوین سطوح کشمکش هم به درستی شکل بگیرد. البته شخصیتها به موازات پیرنگ رشد میکنند ولی در دل پیرنگ جان میگیرند. طبق تشبیه ساختمان شخصیتها مثل اسکلتبندی سازه هستند که کاملاً در دل فنداسیون قرار میگیرند و ارتباط عمیقی بین آنها برقرار است و باید با هم طراز شوند. در این دوره علاوه بر اینکه بهترین روشهای شخصیتپردازی آموزش داده میشود چند نکتهی کلیدی مهم خارج از حیطهی فیلمنامهنویسی هم برای عمق دادن به شخصیتها ارائه میگردد.
به زودی…

دورهی چهارم (طراحی ساختار)
طراحی ساختار مرحلهای است که شمایل اولیهی فیلمنامه نمایان میشود و ما با یک کلیت اولیه از اثر روبرو میشویم. این بخش پرتکنیکترین بخش از مراحل نوشتن است و نقطهی ثقل فیلمنامه است. سه مرحلهی قبلی و سه مرحلهی بعدی توسط ساختار به هم گره میخورند و متصل میشوند. در واقع این مرحله باید تعادل لازم را بین مراحل دیگر برقرار کند. همچنین طراحی روایت و تنظیم پخش اطلاعات داستانی در این مرحله صورت میگیرد. اگر با تشبیه ساختمان بخواهیم بگوییم طراحی ساختار مانند زمانی است که سقف طبقات ساخته و دیوارها چیده میشود و راهپله شکل میگیرد. یعنی زمانی که در واقع قالب خانه خود را نشان میدهد. آموزشهای این دوره سبکها و روشهای طراحی ساختار متناسب با پیرنگ را خیلی دقیق و صیقل خورده در اختیارتان میگذارد.
به زودی…

دورهی پنجم (گفتوگونویسی)
گفتوگونویسی مرحلهای سهل و ممنتع است که به نظر میرسد راحت باشد اما پیچیدگیها و ظرافتهای خاصی دارد که تکنیکهای این مرحله به آن میپردازد. حفظ ایجاز، انتقال اطلاعات دراماتیک و پرداخت زیرمتن دقیق در عین هماهنگی با مختصات شخصیت، تنها بخشی از نکاتی است که گفتوگوها باید واجد آن باشند. همچنین تطبیق گفتوگوها با تمامی عناصر دیگر فیلمنامه تنها بخشی از نکاتی است که جدا از خود تکنیکهای گفتوگونویسی باید رعایت شوند تا زیبایی داستان به خوبی جلوه کند. مطابق با تشبیه ساختمان این مرحله مثل زمانی است که ظاهر بنا درست میشود. گچ شدن دیوارها و سنگ شدن نمای اصلی و کاشی و سرامیک و… یعنی زمانی که جلوهی اولیهی ساختمان آشکار میشود. آموزشهای این دوره هم تمام نکات لازم را در اختیارتان میگذارد.
به زودی…

دورهی ششم (پیکربندی)
در گام ششم تمامی قطعات و بخشهای فیلمنامه با هم یکپارچه و هماهنگ میشوند. ارتباط بخشهای مختلف آسیبشناسی میشود و باگها نمایان میگردد. بنابراین هر چه اشراف شما به بخشهای مختلف فیلمنامهنویسی بیشتر باشد این روند بهتر انجام میشود. این مرحله دقیقاً نقطهای است که فیلمنامه جان میگیرد و میتوان آن را برای گرفتن بازخورد به چند همکار یا متخصص قابل اعتماد نشان داد. حتی میتوان آن را به مشتری اولیه ارائه داد. این مرحله در تشبیه ساختمان مانند مرحلهی تأسیسات است. لولهکشی، سیمکشی، کانالهای تهویه هوا، موتورخانه و… که در واقع ساختمان را زنده و قابل استفاده میکند. در آموزشهای این مرحله دانش و تکنیکهایی که برای پیکربندی فیلمنامه نیاز دارید به شما عرضه میشود.
به زودی…

دورهی هفتم (بازنویسی و خطاسنجی)
در گام هفتم بازنویسی و خطا سنجی اتفاق میافتد. اشکالات فنی که از چشم نویسنده مخفی مانده است، ناهمخوانیهای بخشهای مختلف که حتی در مرحلهی قبل هم تصحیح نشده است، موارد سفارشی که تهیهکننده یا کارگردان یا سازمان صاحب اثر لحاظ میکند و موارد سلیقهای نویسنده که به عنوان امضای شخصی لحاظ میکند همگی در این مرحله انجام میشود. در تشبیه ساختمان اینجا زمانی است که نقاشی و کاغذ ذیواری به انتخاب مشتری انجام میشود یا تغییر میکند. کنتور آب و برق و گاز و تلفن وصل میشود و اگر خطایی روبنایی یا زیربنایی باشد برای اخذ پایان کار ساختمان لحاظ میشود. آموزشهای این دوره تکنیکهای خطاسنجی را در اختیارتان میگذارد و به شما قدرت تحلیل و بازنویسی عالی میدهد.