من مهرداد بقائی هستم. در کودکی مسحور سینما و در نوجوانی به بازیگری علاقهمند شدم. چند سال بعد، نویسندگی و کارگردانی هم جای خود را در قلبم باز کردند و از سال ۱۳۸۶ به صورت جدی مشغول یادگیری، مطالعه و تمرین نویسندگی، کارگردانی و بازیگری شدم و ۱۴ دورهی تخصصی در آموزشگاههای آزاد سینمایی و با اساتید برجسته گذراندم. همچنین از دانشگاه در رشتهی فلسفه انصراف دادم و تا امروز مشغول نوشتن مداوم بودهام. و گرچه بیشتر تمرکزم روی فیلمنامهنویسی بوده ولی در نوشتن نمایشنامه و رمان هم تلاش کردهام و از آنجا که فصل مشترک هر سه داستان است بنابراین من در گروه آدمهایی قرار میگیرم که معتقدند جهان از داستانها تشکیل شده است.
درباره من
آثار من
دوستانی از آثار خودم پرسیدهاند تا بتوانند از روی آنها کیفیت آموزشها را ارزیابی کنند. من هشت فیلمنامه، یک نمایشنامه و یک رمان نوشتهام ولی ارائهی این کارها به بازار به دلایل متعدد به تعویق افتاده است اما اکنون در سال ۱۳۹۹ و همزمان با افتتاح این سایت شرایط مد نظرم برای ساخت یا چاپ آنها فراهم شده و به زودی میتوانید آنها را ببینید یا بخوانید. البته پیشنهادم این است که برای ارزیابی آموزشها منتظر آثار من نمانید. بخشی از آموزشها به صورت رایگان در سایت و شبکههای اجتماعی منتشر شده و شما میتوانید به راحتی با بررسی آنها کیفیت و کارآیی مطالب را ارزیابی کنید. برای این منظور پیشنهاد میکنم ویدئوی نقشهی راه فیلمنامهنویسی را ببینید و اگر هنوز آن را دریافت نکردهاید میتوانید از اینجا اقدام کنید.
درباره فیلمنامهنویسی
فیلمنامهنویسی حرفهی عجیبی است. در این حرفه شما جهانی از هیچ خلق میکنید که بسیار لذتبخش است اما برای رسیدن به این مطلوب باید از هفتخوانی بگذرید که رنج زیادی به همراه دارد، چرا که محدودیتهای ذاتی این فن بسیارند. زمان محدود، بصری فکر کردن مداوم، گذشتن از مرزهای کلیشه، محاسبه و مهندسی دقیق ساختار، محدودیتهای بیرون اثر، عدم امنیت شغلی و… بخشی از این محدودیتها هستند و در نهایت هم در مستقل بودن اثر هنری شما شک و تردید خواهد بود، چرا که با تلاش گروه سازنده کامل میشود. بنابراین فیلمنامهنویسی از نقطهای شروع میشود که در ذهن و قلب شما اهمیت لذت این خلق بر فشار رنج آن غلبه کند.
فیلمنامه در سینمای ایران
فیلمنامهنویسی همیشه مهمترین نقطه ضعف سینمای ایران بوده است. بخشی از این مشکل ناشی از تصورات غلط راجع به جایگاه فیلمنامهنویسی در روند تولید فیلم است که از همان ابتدای تاریخ سینما نهادینه شده و بخشی دیگر ناشی از زیرساختهای ناقص و اقتصاد ضعیف سینما. اما بخش مهم دیگری هم ناشی از باگها و حفرههایی شکل گرفته که در روند آموزش این حرفه به وجود آمده است و من در حد بضاعت خودم بر روی این بخش متمرکز شدهام. اساتید زیادی با تألیف و ترجمه و برگزاری کلاسها در رفع این نقص کوشیدهاند و تأثیرات خوبی هم گذاشتهاند اما همچنان در خیلی از فیلمنامههای سینما و تلویزیون این باگهای متعدد کاملاً نمایان هستند و من در این سالها که بیشتر میآموختم همیشه از خودم میپرسیدم چطور میتوانم در اصلاح آنها بکوشم؟… و سایت مفسون پاسخ به این پرسش بود.
درباره سایت
من علاوه بر سینما به دنیای اینترنت هم علاقهی ویژهای دارم. تقریباً علاقهی اصلیام سینما و علاقهی فرعیام اینترنت است. و همان طور که در یک فیلمنامه طرح اصلی و فرعی در هم تنیده میشوند، ذهن من هم که سالها این در هم تنیدن را تمرین کرده بود کار خودش را کرد؛ علاقهی اصلی و فرعیام را هم در هم تنید و شد این سایتی که در آن قرار دارید.
ورود شما به این در هم تنیدگی را صمیمانه خوشآمد میگویم و امیدوارم از حضور در این سایت لذت ببرید و مطالبش برایتان مفید باشد. مقالات و محصولات به مرور روی سایت منتشر خواهد شد و در ادامه سعی میکنم از اساتید دیگر هم دعوت کنم تا از دانش و تجربهی آنها نیز استفاده کنیم. با ما همراه و در ارتباط باشید.